Sotsiaalpedagoog: vanemad võivad päeva jooksul pidevalt eKooli kontrollides lapses ärevushäiret tekitada
Erinevad vaimse tervise probleemid on kooliõpilaste seas võrreldes aastakümnete taguse ajaga oluliselt rohkem levinud. Tugispetsialistina näen, et igapäevaseks murekohaks on lastel ärevusega toimetulek, ent ärevuse tekkimisel on roll ka lapsevanematel.
Mobiiltelefonide kasutamine vahetundides on õpilaste seas tavaks saanud, aga see on lisaks vähesele füüsilisele ja sotsiaalsele aktiivsusele kaasa toonud üha enam levima hakanud probleemi: lapsevanemad kontrollivad eKooli/Stuudiumit koolipäeva vältel. Nad kirjutavad lapsele suhtluskanali vahendusel koheselt, kui märkavad seal negatiivset hinnet, märkust või muud tähelepanekut. Küsivad lapselt selgitusi, kurvemal juhul pahandavad ja teavitavad last kaasnevatest tagajärgedest enne, kui koolipäev on lõppenud. See tekitab lapse jaoks äreva seisundi ülejäänud koolipäevaks, mil ei suudeta enam koolitundidele maksimaalselt keskenduda.
Laps muretseb päeva jooksul rohkem vanemate reaktsiooni kui kooliasjade pärast
See paneb omakorda lumepalli edasi veerema: on oht ärevusest tingitud keskendumisraskuste tõttu negatiivseteks hinneteks ja/või tundi segavaks käitumiseks järgmistes ainetundides, mille aineõpetaja taas e-päevikusse märgib ja vanema halvakspanule alust annab. Raskematel juhtudel hakkab õpilane puuduma tundidest, kus kardab negatiivset hinnet saada, et hoiduda ema-isa pahameelest.
Ette on tulnud ka olukordi, mil õpilane palub õpetajal jätta hinde või muu tähelepaneku e-päevikusse sisestamata, põhjendades seda hirmuga vanema reaktsiooni ees. See näitab, et laps muretseb koolipäeva jooksul rohkem vanema reaktsiooni, mis jõuab temani juba tundide ajal, kui kooliülesannete pärast. Selline vanemate kontrolliv käitumine ja tugev reageerimine koolipäeva jooksul võib viia lapse ärevushäire kujunemiseni.
Las kooliasjade arutamine jääda õhtusse
Iga lapsevanem saab vaadata iseendasse: mida tema teeb või ei tee, et laps saaks koolipäeva jooksul keskenduda maksimaalselt oma ülesandele ehk õppimisele? Tervitatav on lapsevanemate huvi lapse käekäigu kohta ja tema toetamine, ent oluline on eristada, kas huvi tekitab lapses turva- ja hoolivustunnet või tekitab/süvendab ärevust ning kaasnevaid probleeme.
Soovitan vanematel arutada ja vaadata lapsega hindeid ning muid tähelepanekuid pärast koolipäeva koduses, hoolivas ja turvalises keskkonnas ning olen kindel, et nii mõnelegi õpilasele toob see kaasa ärevuse vähenemise ja parimal juhul õpitulemuste paranemise.